Unga entreprenörer

Inte ens fyllda 30 och framgångsrika affärskvinnor, vet Lisa Renander och Julia Hamrin hur man når sina mål och skaffar sig det man vill ha. 

Redan som 18-åringar startade de sitt första företag Xcited, med hjälp av Ung Företagsamhet, vilket inkluderade en virvelvind av olika projekt, inklusive det uppmärksammade Sundsvallsdraken där de utsmyckade staden med drakskulpturer. Det var 2001 och utmynnade i Stadsparaden, ett koncept som sedan sålts in till flera städer där den lokala symbolen hyrs av företag och organiserationer för utställning på gator och torg i ett iögonfallande och annorlunda konstevenemang. Nu, nästan 10 år senare, har de en lång rad av framgångsrika projekt bakom sig. Det senaste Go Enterprise, som går ut på att erbjuda processverktyg, processledning, läromedel och utbildning i sann entreprenörsanda. Nu har de 10 anställda, siktar på internationell verksamhet och njuter av varenda sekund. 

De har anlitat Lysande Utsikters produkter i allt från UGL till Sales Call Reluctance till rekryteringstester. 

”UGL var det första jag gjorde,” säger Lisa som jobbade som konsult för Lysande 2006.

”Jag var så nyfiken. Det var som ett hemlighetsmakeri. Folk som kom ut genom dörrarna efteråt hade något i blicken, en gnista, som jag också ville ha.”

Lisa beskriver UGL kursen som att slänga sig själv under mikroskopet i ett laboratorium.

”Man fick observera sig själv och lärde sig massor, vilket mynnade i en självkänsla som är livsviktig för en entreprenör,” berättar hon.Speciellt viktigt är det att jobba med personlig utveckling, säljhinder och annat entreprenörsrelaterat redan när man är ung, fortsätter Lisa. Även om man är duktig och tror på sig själv, måste man pusha hårdare för att föra respekt med sig bland de gamla rävarna i affärseliten. ”Nästan alla våra anställda är äldre än mig”, säger Lisa. ”UGL:en har gett mig en helt annan trygghet i att handskas med chefskapet”. Ungefär ett år senare var det dags nästa steg – en kurs i säljhinder.

”Vi svenskar har ju en telefonfobi när det kommer till att sälja oss själva eller produkter”, säger Lisa. ”Hallå! Det är ju bara en rädsla…” Att lära sig om säljhinder var som ett wake-up call och då trodde inte Lisa att hon hade några problem. Det har alltid varit Lisas och Julias styrka att sälja sig själva, menar hon.

”Ibland har vi nog faktiskt kommit undan med grejer just för att vi är så unga”, förklarar hon. ”Men hade jag vetat vad jag vet nu, så hade jag kanske inte behövt arbeta så hårt”. Det absolut bästa, menar Lisa, är att inse balansen mellan att vara ödmjuk och ta för sig, visa självkänsla utan att uppfattas som kaxig och skrävlig. Med den inre tryggheten funnen genom arbetet i UGL eller säljhinder – har man den vinnande kombinationen, ung eller gammal.Men kanske det bästa i urvalet av Lysandes reportoar tycker nog Lisa är rekryteringstesten som SPQ Gold eller MPQ. Det är nästan skrämmande hur bra testen har fallit ut, berättar hon med livlig röst. 

”Det finns så otroligt mycket cash att tjäna på att använda sig av rekryteringstesten. På så vis kan man undvika missöden som felanställningar och det kostar pengar,” säger hon. Lisa och Julia kan även ståta med en rad utmärkelser, inklusive första pris i ALMIS företagarpris i Västernorrland 2009 och Västernorrlandsfondens Företagarpris 2009, SamInvests Entreprenörspris 2009 samt tredje pris i Årets Uppstickare 2010. 

Men det har inte alltid varit en dans på rosor att vara egen företagare. Det finns även ett problem som kallas ”att ha för många bollar i luften” eller som Lisa beskriver det ”att gasa för hårt”. Det är förvisso ett trevligt litet dilemma, säger Lisa, men det är något man måste ta tag i direkt så man inte kraschar. Nu är de i balans och för en del av den balansen kan Lysande Utsikter ta åt sig äran. ”De är fantastiska och håller väldigt hög kvalité,” säger Lisa. ”Det känns otroligt bra att de dessutom är ett lokalt företag. Vi kämpar ju åt samma håll – mot samma mål.”

Av Majsan Boström som är prisbelönt amerikansk journalist och frilansöversättare. Hennes alster har publicerats/sänts i The New York Times, Sveriges Radio International och diverse webbtidningar.  

Foto: Kristoffer Lönnå

2012-01-12 •
joakim_lonn2

Joakim Lönn

VD | Sälj- och affärsutveckling Kontakta mig Mobil 070-322 36 87 Direkt 010-709 98 03 joakim.lonn@rezon.se