Allt är fel
2012-02-03
För en tid sen utbildade jag en grupp chefer i samtalsteknik. Det brukar vara ett uppskattat ämne, vilket det också var för det här sällskapet. Eller för nästan alla skulle det visa sig. Mitt mål på den här typen av utbildning är att lyfta fram vad människor vill åstadkomma istället för vad vilka farhågor de har. Allt gick sin gilla gång när plötsligt en deltagare började prata om vad han inte ville att denna utbildningsdag skulle resultera i. I sådana här situationer funderar jag alltid utifrån tre aspekter:
1. Vilken rädsla exponeras?
2. Vad är behovet?
3. Hur hanterar jag som utbildare det?
Rädslan är viktig att definiera så att jag, som utbildare, inte förstärker den. Behovet är viktigt att definiera så att jag kan bemöta och hantera det konkreta beteendet som är rotat i behovet och rädslan. Oftast får den här strategin en rädslodriven person mer målfokuserad. I just detta fall verkade mitt bemötande dock inte fungera. Det spelade ingen roll vad jag sa, så motsa deltagaren det jag sa. När detta sker brukar jag prova att hålla med om det den säger och ofta, så även i detta fall, resulterar det i att personen motsäger sig själv. Alltså, ett tydligt tecken på att beteendet är reflexmässigt.
Att konstant säga emot har ofta sitt ursprung i ett stort bekräftelsebehov och låg självkänsla. Jag pratar alltså inte om sunt kritiskt tänkande utan om ett reflexmässigt beteende som oftast är omedvetet. Det här beteendet kännetecknas som ett ambivalent behov av kontinuerlig återkoppling som sedan kritiseras och avfärdas. Det finns nästan alltid ett tvångsmässigt behov av att argumentera, förklara och motsäga. Detta handlar inte om en specifik personlighetstyp utan kan liknas med en känslomässig aversion mot att låta sig ledas, coachas, tränas eller ta emot råd.
För en utbildare är den här typen av beteende inget önskescenario, men det stora problemet är egentligen de hinder en person med den typen av reflexmässigt beteende skapar sig själv. Som säljare riskerar man att tappa affärer, som ledare undergräver man påverkansmöjligheter och som utbildare kan man hamna i onödiga konflikter med kursdeltagarna. Det positiva är att det finns vetenskapliga och välfungerande metoder som vi på Rezon använder för att komma tillrätta med problemet. Men som med det mesta här i livet fungerar de bara om man inser och erkänner för sig själv att man har den här tendensen. Och, om man vill göra en förändring.
Lars Sjödin, om prestationspsykologi och framgångsfaktorer.
Fler artiklar från bloggen
- Chefen tror …
- Dimma, kärlek och grupputveckling
- Nytt år – vilka är mina intentioner?
- Om närvaro och att våga möta sin egen smärta
- Prima liv
- Alla har ansvar för att stoppa energitjuven
- Är du rädd för att bli rädd?
- Att lyckas med omorganisationer – ett urgammalt dilemma
- Lyxfällan – eller hur man kokar en groda
- Bete dig som folk!
- Att inte räcka till när man som bäst behöver det
- Var här och nu, har jag lärt mig på en ugl-kurs
- Problemet är inte problemet, det är din inställning till problemet som är problemet
- Jag behöver inte lära mig nåt nytt som krånglar till saker
- Men det är ju sant!
- Historien om hur en missnöjd kund blev en av våra bästa kunder
- Utvärdering och personliga erfarenheter kopplat till kundrelationer
- Jag är ingen säljare, jag är coach
- Rivstart!
- Är du lat eller?
- Sommarlovspaniken
- Vinnarskallar och Cliff Barnes
- Ribba? Det har väl inget med fotboll att göra
- Möteshysteri
- Jag tycker om dig när jag tycker om mig själv i din närvaro *
- Jag ska köpa vingar för pengarna
- Vad f-n har känslor med ledarskap att göra?
- Rötägg i organisationer
- Att välja och välja bort
- Mod att leva som jag lär
- Allt är fel
- Har jag anställt en Hannibal Lecter?
- Mångfald
- NLP och Coaching
- Rätt person på rätt plats i rätt tid
- Ansvar utan befogenhet ger risk för utbrändhet