Bete dig som folk!
2013-03-07
Jag hade just somnat till på tåget hem från Linköping när jag blev ryckt ur min slummer av en gäll röst: ”Bete dig som folk!” Ja, nu var det inte riktat till mig men jag hajade till ändå. Kanske för att jag själv fått höra det när jag var i samma ålder som pojken som blev uppläxad eller så hade hon bara en gäll röst. Men allvarligt talat vad betyder det egentligen – ”bete dig som folk”?
Det är förmodligen en av de mest förvirrande uppmaningar du kan få. ”Folk” beter sig ju väldigt olika i beroende på situation. Men om någon tycker att du ska ”bete dig som folk” har den säkert uppmärksammat något hos dig som den inte gillar. Det är nämligen då vi tycker att andra ska ”bete sig som folk”.
En sak är säker, vi är mer än vårt beteende. Samtidigt värderar vi endast det vi kan uppfatta hos andra, det vill säga beteende och kommunikation. Det innebär alltså att det är beteendet och inte tanken som räknas när vi bedömer eller till och med fördömer en person. Och visst tycker du, precis som jag, att det är lättare att förstå vissa människor och svårare att förstå andra. Det finns mycket vi kan reta oss på hos andra och det finns säkert till och med en del som vi skulle vilja ändra på.
Tyvärr förändrar vi med största sannolikhet inte någon annan, varken genom att tycka illa om personens sätt att agera eller tala om för den att den borde ”bete sig som folk”. Det spelar ingen roll om det vi retar oss på har sin rot i vår egen stolthet eller i någon annans ego. Innan vi ger en så onyanserad feedback som att säga till någon att ”bete sig som folk” kan vi istället:
1. Ta den andres perspektiv och göra vårt bästa för att förstå hans/hennes bild av verkligheten. Att se saker och ting från olika perspektiv ger oss alltid mer information
2. Göra vårt bästa för att förstå intentionen bakom beteendet. Faktum är att människor inte gör saker mot andra (även om det kan uppfattas så ibland) utan gör saker för sig själva.
3. Syna våra egna behov som får oss att reagera på beteendet. Det är inte alltid vi behöver ta striden eller lägga energi på en person som vi upplever beter sig på ett negativt sätt.
Ovanstående tre tips skapar acceptans. Acceptans är inte samma sak som att ge sin tillåtelse. Det är inte att vara överens. Inte heller är det synonymt med att assistera, konfirmera, backa upp, upprätthålla, gilla eller sympatisera. Acceptera är helt enkelt att uppleva något och låta det få vara som det är. Lika lite som en knuten hand kan ta emot en gåva, kan icke-acceptans möjliggöra ny kunskap. Att acceptera saker som de är kan vara både lärorikt och spännande.
Självklart uppmanar jag inte till apati eller att du ska bli ett offer för någon annans destruktiva beteende. Ibland behöver du givetvis sätta en gräns och i synnerhet om det gäller någon du bryr dig om. När du sätter en gräns, var noga med att ge personen nyanserad och detaljerad feedback som innehåller dina tankar, känslor och önskan om förändring. Feedback som kan hjälpa personen att förändra sitt beteende. Vill den inte förändra sitt beteende behöver du ibland till och med fundera över hur mycket du är beredd att investera i relationen. Är investeringen värd den avkastning du får? Men innan du ifrågasätter det, kom ihåg att före avkastning kommer investering. Jag vet inte hur mycket kvinnan “investerat” i pojken hon uppmanade att bete sig som folk, men solklart är att hon där och då kunnat investera mer.
Lars Sjödin om prestationspsykologi och framgångsfaktorer
Fler artiklar från bloggen
- Chefen tror …
- Dimma, kärlek och grupputveckling
- Nytt år – vilka är mina intentioner?
- Om närvaro och att våga möta sin egen smärta
- Prima liv
- Alla har ansvar för att stoppa energitjuven
- Är du rädd för att bli rädd?
- Att lyckas med omorganisationer – ett urgammalt dilemma
- Lyxfällan – eller hur man kokar en groda
- Bete dig som folk!
- Att inte räcka till när man som bäst behöver det
- Var här och nu, har jag lärt mig på en ugl-kurs
- Problemet är inte problemet, det är din inställning till problemet som är problemet
- Jag behöver inte lära mig nåt nytt som krånglar till saker
- Men det är ju sant!
- Historien om hur en missnöjd kund blev en av våra bästa kunder
- Utvärdering och personliga erfarenheter kopplat till kundrelationer
- Jag är ingen säljare, jag är coach
- Rivstart!
- Är du lat eller?
- Sommarlovspaniken
- Vinnarskallar och Cliff Barnes
- Ribba? Det har väl inget med fotboll att göra
- Möteshysteri
- Jag tycker om dig när jag tycker om mig själv i din närvaro *
- Jag ska köpa vingar för pengarna
- Vad f-n har känslor med ledarskap att göra?
- Rötägg i organisationer
- Att välja och välja bort
- Mod att leva som jag lär
- Allt är fel
- Har jag anställt en Hannibal Lecter?
- Mångfald
- NLP och Coaching
- Rätt person på rätt plats i rätt tid
- Ansvar utan befogenhet ger risk för utbrändhet